I går på värnhem..

Det är vilken snöig måndag som helst och jag väntar på bussen på stan till vilken destination som helst. Det spelar egentligen ingen roll var jag ska, det som spelar roll är de personer jag möter.

En man kommer fram. ”Har du två kronor till en bärs? Det är allt jag behöver, två spänn till en bärs”.

Ja, det har jag nog. Nä, jag hade bara en.

”Äsch det gör ingenting. Vad vacker du är. Du är lika vacker som Veronica”.

”Veronica Veronica släpp ner ditt långa hår
Och se din vän i ögonen och säg att han får
Och somna i hans armar och vakna lycklig sen
När det dagas”, sjunger mannen som luktar släckt cigarr.

”Hur kunde han vara så bra. Han hade ju en sjukdom, Cornelis. Han var alkoholist och ändå kunde han skriva sånna jävla bra låtar”.

Nu kommer min buss, jag måste gå.

Mannen kramar om mig och innan jag går på bussen sjunger han efter mig:

”Jag ska tänka på dig.
När det dagas”

Kommentera

