Twitter FIGHT

Hej tjena.

Varje dag är en kamp för mig, ja det är riktigt hårt att vara jag. Mitt flöde på twitter består av så många sportjournalister och de flesta är män. Det är både intressant att följa dem, men ofta är det en riktig pina. Men vem är jag att döma?

Ibland kan jag däremot anse att jag får döma, exempelvis när en av fotbollsveriges mest respekterade reportrar Erik Niva använder ord som ”trailer-trash” i en text om en fotbollsspelare som har vuxit upp på en husvagnsparkering. Anledningen till att Niva skriver om honom (Clint Dempsey heter han) är för att han har forcerat in en kvittering i den 93 minuten. Niva skriver:

Alla behöver vi lite trailer trash i våra lag, i våra liv.”

Nä, vet du vad Erik Niva. Och jag skickade i väg en liten notering om detta. Och vips fick jag hela hans crew emot mig.

skärmdump 1 skärmdump 2Obs 1. ” Det är ett välanvänt uttryck, tagga ner”

Obs 2. Jag håller inte Erik Niva ansvarig till vad hans/allmänna fotbollsälskare tycker om att jag påpekar Nivas språk.

Däremot håller jag Erik Niva ansvarig för sättet att använda ett sådant begrepp. Dessa personer menar att jag misstolkar syftet med begreppet.  Jag menar att ett sådant begrepp aldrig kan misstolkas utan det innehåller en stor mängd klassförakt, och i detta fallet även ett exotiserande av Dempsey som har vuxit upp under hårda förhållande och därför ter det sig naturligt, ja nästan som om det fanns i hans eget blod, att kämpa in i det sista. Så en överklasskille från Londons innerstad skulle ha problem med att kämpa in i kaklet? Då hade han nog inte fått lira boll.

Emma Lundberg har skrivit bra om ordets betydelse i den här texten.

Erik Niva är väl en så pass känd skribent just för att han beskriver strukturers samverkan med fotbollen. Det gillar jag. Men jag fick en bok av honom i födelsedagspresent och jag fick en blackout direkt när jag läste första meningen. Blackouten har varat så länge som fram till idag (min födelsedag är 0429).

”Inget annat i världen har samma sociala omfattning som fotboll”. Sedan radar han upp en rad olika händelser. Har dessa händelser något med kvinnor som lirar  fotboll och göra? Mmnä.

Jag blir så JÄVL Afjalfkd så förbannad blir jag så att jag inte ens kan skriva det, när en fotbollsskribent använder ordet fotboll när han menar herrfotboll. Kom i jävla gen och kom in i jävla matchen. Samtidigt känner jag en stor beundran inför Niva. Han kan otroligt mycket.

Förlåt för alla svärord jag blir så arg och då rinner alla ord i väg.

Nu ska jag sitta i telefonkö till vårdcentralen för förra söndagen när jag spelade korpen blev jag så arg på en motspelare att jag tjonga en boll påna och sedan fick jag en migrän som höll i fyra dagar.

Förlåt för allt.

Ps det här var min favoritspelare när jag var liten. Luiza Pendyk. Hon gjorde så jävla många mål hela tiden och efter varje mål drog hon upp tröjan över ansiktef. Jag hade aldrig sett en fotbollsspelare (dam) gjort så tidigare. Detta var också min målgest i flera år. ds

ps 2. tydligen lämnade luiza mff så pass snabbt att videkull blev arg. nyhet för mig!

luiza 00481065

One thought on “Twitter FIGHT

  1. Maja Ljung skriver:

    Förlåt, skriver du. Gör icke. Välskrivet, skitbra heja på! Jag lär mig.

Kommentera

