Ett tydligt samband

sr.sebild lånad från sr.se

Hej det var verkligen längesedan. Ibland tänker jag ”äsch den där bloogen vad är den till för egentligen”? Sedan tänker jag ”nu blev jag genast jättesugen på att skriva något, mitt i när jag kollar på Mästarnas mästare och jag måste cykla till jobb om en kvart”.

Men ja, mitt i Mästarnas mästare (ett favoritprogram önskar att jag får vara med, men jag har aldrig varit en mästare, förutom vunnit ett SM-guld det har jag ju) så såg jag Magadelna Forsberg. Och när jag såg Forsberg kom jag att tänka på Pernilla Wiberg. För att det åkte skidor när det begav sig. Olika sorters skidåkning men jag tycker ändå att min hjärna gjorde en smart parallell.

Och Pernilla Wiberg är ju så cool. Fy tusan vad kompetent denna person är. MEN. Så uttalade hon sig häromdagen, om något så uppenbart som att idrottskvinnor sminkar sig.

” – Förr i tiden såg man aldrig någon alpintjej som var sminkad i backen – i dag har de tio främsta smink på sig. De tänker att när de står i mål och har kameror på sig, då vill de se bra ut, sa Wiberg, bland annat, och menade att det behövs mer flärd.

– Ja, tyvärr. Man kan se det inom många idrotter, det har hälp för att få mer uppmärksamhet. Vi är olika, man och kvinnor – man behöver inte tävla på lika villkor. Profilera det man har som bra attribut. Bra eller inte, det kan inte jag svara på.”

Att vi är olika är rent ut sagt BULLSHIT. Vi SES som olika, ett exempel på detta är att kvinnor ses som sämre idrottsutövare än män. Därför måste kvinnor framhäva andra attribut för att antingen 1. kunna hävda sig med män eller 2. kunna framhäva utseende och på så sätt uppvärderas UTÖVER sin idrottsprestation så att fokus i stället hamnar på ens utseene.

Tänk Caster Semenya. Den här bilden gör så ont i mitt stora idrottshjärta och jag vill skrika åt den som har ”stylat” hen så högt att dens trumhinnor aldrig återfår sin normala hörförmåga igen. Sanningen är att jag vill skrika så att alla transfobiska människor som buade åt Caster när hen vann guld. Samma som jag vill skrika åt alla transfober som när Stella Walsh blev mördad och det visade sig att hen var en hen (ok ”hon” var en ”han”).

Okej. Byte av ämne, men ändå inte.

På facebook häromdagen lade en kompis upp bilderna på damlaget Nävlinge IF. Några av spelarna står med naken överkropp med en fotbollsboll framför varje bröst.

Marcus Lindh är vice ordförande för klubben och vet inte riktigt vad som vill förmedlas med bilderna.

– Jag har ingen aning faktiskt, mest som en rolig grej tror jag. Det är på damlagets eget bevåg.

Josefine Truedsson är spelar i laget och var en av dem som kom med idén.

– Vi ville bara göra en rolig grej och något lite mer ovanligt. Vi alla är med på det, förutom några stycken med dem har valt att ha tröja på sig istället. Vi skojade lite om att lägger vi upp sådana bilder kan vi få mer publik till våra matcher.”

Ja detta är ju ingen nyhet. Vi har sett detta återkomma otaligt många gånger, både inom dam- och herrlag.

Jag tycker detta är extremt beklagligt, men jag förstår absolut deras val. Kvinnor blir STÄNDIGT tillsagda att deras idrottsprestation aldrig räcker till. Men deras utseende gör det, om en vänder sig till att bli åtrådda av den manliga blicken. Det är extremt nedvärderande när det kommer förslag som att kvinnor borde spela i kjol, tightare shorts eller varför inte endast i underkläder som Lingerie Football League.

”Dont hate the player hate the game” var en ramsa som gick varm under min högstadie tid. Då handlade om killar. I dag har jag lärt mig att det kallas för patriarkatet och samhällets syn på kvinnors kroppar.

HA det gott.

Den här katalogen kan vi ju fundera på i tystnad i en minut sedan kan vi gå ut på stan och förstöra lite trumhinnor

Kommentera

