A league of their own

A_League_of_Their_Own180411144504A-League-of-Their-Own

I går såg jag en av de bästa filmerna. Stjärnor som Madonna, Gena Davids, Lori Petty och Rosie O’Donnell spelar kvinnor som får börja lira baseball när männen är och dödar nazister i WW2. Ständigt i frågasatta, ständigt sexualiserade, ständiga påhopp kring kön, sexualitet och moral. Filmen är bra, men den svider. När kriget är slut menar storpamparna att det inte längre behövs en liga för ”tjej”baseball. Nu kan ju männen spela igen.

Och jag kunde ju självklart inte låta bli att göra jämförelser med fotbollen. I England var damfotbollsligan sjukt poppis under världskrigen. Men sen…

”Stanna hemma vid spisen tjejer” sa idioten och fotbollsspelaren Åby Ericson nittonhundrafrösihjäl.

”Fotboll är ingen sport för kvinnor” sa ordförande i Göteborgs fotbollsförbund 1917.

Jennifer Wegerup skriver så bra om hur kvinnor har fått kämpa med sin fotboll, ja, sin idrott i allmänhet. Det finns en hel bilaga av Aftonbladet inför EM. Den heter Upp till kamp… Annars har hon skrivit Damelvan.

1966 bildades det allra första svenska damfotbollslaget i Sverige som spelade i en serie.

1970 hålls inofficiella dam-VM i Italien. Sverige deltar ej.

1973 spelades den första landskampen mellan Sverige och Finland.

1984 spelas det första Europamästerskapet och Sverige vinner när Pia Sundhage sätter den avgörande straffen i mål…

Osv. Jag pallar inte räkna upp alla viktiga datum, men en sak är säker. Det första Europamästerskapet för herrar började spelar under 50-talet. VM sedan 1930.

Nu stundar EM i fotboll i Sverige. Året är 2013. Sverige är världens fjärde jämställda land enligt FN men har det jävligt svårt ändå. Eller rättarsagt, vem pallar med listor när det finns extremt många verklighetsbeskrivningar att Sverige är lika jämställt som min röv.

”En herrspelare hade kunnat tjäna 1,7 miljoner vid förra sommarens EM – en damspelare tjänar max 150 000 kronor.” skriver Johanna Reimers.

Jämförelserna i pengar är det som är mest talande när det kommer till skillnaden mellan fotbollsspelare och när du definierar dem utifrån kön man-kvinna. Löner, sponsoravtal, kommunbidrag, tv-pengar, publikintäkter, träningstider, jobb vid sidan av et cetera.

Sedan är jag skeptiskt mot att fotbollen utövad av kvinnor vill sträva efter en manlig norm där pengar avgör allt- där du får spela, dit du ska flytta, vem som köper dig eller inte köper dig, du-är-en-bricka-i-ett-spel-och-du-har-ingen-egen-vilja. Och så vidare.

Bortsett från pengar, så är den allmänna uppfattningen i detta avlånga antifeministiska, rasistiska, kapitalistiska, funktionsbegränsade land att damfotboll är skit. Jag vet det för jag läser om det varje dag. Jag upplevde det varje dag som aktiv fotbollsspelare och jag hör det minst varje dag, på jobb, på stan, av din farsa och din brorsa. (Jag jag könar manligt för som vanligt när det gäller kvinnan rättigheter är det en överväldigande majoritet av MÄN som motsätter sig detta).

Min dröm är en lika fullsatt arena varenda gång LDB spelar match, flera TV-sändningar varje allsvensk fotbollsomgång, Algarve-cup på bästa sändningstid i Public Service. Kidsen som byter spelarkorten av Mittag till Renard till Bachman till Illestedt.

I morgon åker jag till Göteborg och får uppleva mitt första fotbollsmästerskap som journalist.

Jag är förväntansfull inför vad som komma skall.

 

980x0(ByWidth_TopLeft_Transparent_True_False)

Kommentera

