Som en jävla stor käftsmäll – hur kunde jag vara så naiv

kollagebild lånad av svt.se/sport

Aj. Som. Fan. Inläggen träffade mitt hjärta som en trubbig jävla skruvmejsel. Sedan att den var rostig och placerad där med hjälp av patriarkatet gjorde det inte lättare för mig att egentligen förstå vad det var som pågick.

Jag kom hem halv fyra i natt, efter 3 timmars ensamt körande längs grå asfalt och ljusnande himmel tillsammans med en av mina stora idoler och arbetskollega. Jag vaknade och kände mig som ängelen på jorden och snabbt kom tankarna från gårdagens premiärmatch mellan Sverige och Danmark i fotbolls EM:

Herregud vilken känsla. Hetluft, sval luft, kall luft…

Kall dusch.

Jack Werner hade sammanställt en printscreen på twitter på kvinnohatande, sexistiska, homofobiska, raljerande inlägg av MÄN(niskor) som inte stog ut med att Sveriges landslag spelade EM i går kväll. Och jag kunde inte hindra besvikelsen som sköljde över mig som den där vågen gjorde en gång på Mallis när jag var helt säker på att jag skulle dö, där och då, med saltvatten i hela flabben.

Hela dagen har jag gått runt i ett töcken, som om jag hade fått ett dödsbud. Vad är det som egentligen händer? Hur kan det vara så provocerande med fotboll som utövas av kvinnor? Vad är det som driver dessa män att offentligt, med namn, nummer, nuna, gå ut och hata kvinnor så mycket?

Mitt enda svar är, som svaret så många gånger är: Kvinnor är begränsade i sin roll. Det finns fortfarande en syn på att kvinnan inte ska ens röra ett finger utanför hemmet eller spela en match inför 16 000 personer i publiken och upp emot 1,7 miljoner tv-tittare. Kvinnan ska vara till för att behaga männen, på rätt sätt såklart, vara vit och heterosexuell.  Gärna så naken som möjligt, om kläder ska vara inblandande ska de sitta tight och kanske ska kvinnorna spela fotboll med kjol så att fler män kan uppskatta fotbollens ädla konst (Sagt av Fifas ordförande Sepp Blatter).

Jag vet inte varför jag blir så överraskad.

Eller jo, för att jag trodde att vi hade kommit längre än så här. Det som måste förstås är att detta är ett demokratiskt hot. På samma sätt som näthatet mot kvinnor i allmänhet, invandrare, icke-vita och hbtqi-personer , är hatet mot kvinnor som utövar idrott begränsande. Det får kvinnor att vilja sluta med det de älskar mest. Och framförallt får det barn att börja tveka när dens farsa säger till den att den inte får lira boll, för då blir den flata, robust och alldeles för jävla ful för sitt eget bästa.

Jag minns själv när jag lirade boll. Killarnas kommentarer gick mellan ”Hur många flator har ni egentligen i laget” till ”Vad gör ni i omklädningsrummet” eller ”Är det inte OBEHAGLIGT att ha en lesbisk som tränare”. Det gick så långt att de låg och spionerade på oss genom fönstret i omklädningsrummet.

Om något gjordes? Vad tror du själv…

Jag minns de fjortonåriga tjejerna som jag intervjuade, som ständigt fick höra att de inte var värda ett piss på fotbollsplan. Och hur less de var på att alltid få de sämsta förutsättningarna i sin sport. Visst har vi kommit längre än när Pia Pelle började spela och hon som ung fotbollsspelare fick höra att sporten hon utövade var inget för tjejer. Men för ett år sedan fick min kompis sitta och lyssna på sin läkare som sa: ”Jag önskar att jag hade haft ett vaccin som hade gjort att kvinnor slutade spela fotboll”.

Jag är förbannad och förtvivlad. Jag älskar fotbollen så. Jag kommer aldrig sluta kämpa för att den ska uppnå den värdighet den förtjänar.

Kommentera

